Eerlijk gezegd wist ik zelf ook even niet wat ik moest antwoorden.

Afgelopen peuter/ouder les gingen we elkaar kind/ouder kunstjes laten zien en overnemen. Het was een kort onderdeel van de les.
Ik mocht foto’s maken en sommige op Facebook zetten.
Een ouder maakte via de app een grappig bedoelde opmerking: ‘ … als je ook kan uitleggen wat het met dans te maken heeft.’

 

Het gekke is, ik kan het niet goed uitleggen. Niet zodat een niet-danser het begrijpt. Voor mij is het vanzelfsprekend.
Ik vind wel van mezelf dat ik het móet kunnen uitleggen, dus heb ik mijn dans-collega’s om hulp gevraagd via een online netwerk voor dansdocenten.

Ze herkenden veel van wat ik vertelde: het gevoelsmatig improviseren in de les, de vragen van ouders en het ook even niet weten. Dat was heel fijn om te merken.

In mijn danslessen is het niet alleen maar dansjes nadoen.
Ik grijp veel kansen om vaardigheden te ontwikkelen en te versterken die nodig zijn om met plezier te kunnen bewegen en dansen.

kunst-1

Maar bij de oudere kinderen besteed ik zelfs aandacht aan vaardigheden op sociaal-emotioneel gebied.
Soms focus ik tijdens de dansles op taal of op leuke feitjes.
Tijdens het dansen en bewegen nemen je hersenen namelijk veel makkelijker nieuwe informatie op!

Mijn voorwaarde is wel: als het maar gepaard gaat met veel plezier en dat het binnen het kader ‘dans’ valt.

Dus, samen met de andere dansdocenten is dit ons antwoord op de  vraag: Wat heeft kunstjes laten zien en nadoen met dans te maken?
Komt ie:

  • mogelijkheden ontdekken: ze ontdekken wat ze allemaal nog meer kunnen met hun lichaam dan ze al deden
  • beperkingen ontdekken: ze ontdekken wat ze nog níet onder de knie hebben. Zo worden ze uitgedaagd tot meer ontdekkingen doen.kunst-3
  • balans leren houden
  • controle over de spieren krijgen: ze leren kracht geven met de juiste spiergroep, die op dat moment nodig is voor een kunst.
  • toename kracht : als ze er plezier in hebben, zullen ze het vaker doen en worden ze sterker
  • leren observeren: kijken en nadoen, imiteren. Het vertalen naar je eigen lichaam kan som kan lastig zijn.
  • openstaan: ze kunnen leren dat anderen je kunnen inspireren.
  • leren samenwerken: samen dansen vergt veel extra vaardigheden.
  • ervaren dat je er mag zijn: ze oefenen met zichzelf te laten zien.
  • inspiratiebron zijn: ze ervaren dat zij ook waardevolle ideeën hebben en een inspiratie kunnen zijn
  • flexibiliteit ontwikkelen: ze ontdekken poses waarin ze stretchen. 
  • een geluksmomentje* erbij

*Geluksmomentjes

Mijn persoonlijke motivatie om dansles te geven is de behoefte om bij te kunnen dragen aan de samenleving. Hoogstwaarschijnlijk is dit niet wat je verwacht van een dansjuf. Toch geloof ik dat er meer dansdocenten zijn met ook dit onderliggende doel.
Ik draag graag bij door geluksmomentjes te creëren door middel van dans en beweging!

kunst2-geluk

Zo’n kunstje doen, samen met papa of mama, of al helemaal alleen brengt vaak eengevoel van verbondenheid, trots, vrolijkheid etc.
En hopelijk breng het een geluksmomentje op het moment of als er aan aan terug gedacht wordt.

Deze positieve emoties stimuleren onbewust weer tot meer willen bewegen, meer willen ontdekken, tot meer durf, meer zelfvertrouwen etc.
Dat zijn best handige eigenschappen als je graag danst.

Tot slot 

 

Ik ga er voor het gemak er even vanuit dat ik niet hoef uit te leggen wat bijvoorbeeldkunst-5
balans, kracht, controle etc. met dans te maken heeft.

Maar als de lijst hierboven wederom te vanzelfsprekend voor mij is, dan hoor ik dat graag 😉

 
Weet jij misschien zelf nog iets wat een kunst met dans te maken heeft?
Je bent welkom hierop te reageren.
Of wil je ook een dreumes, peuter of kleuter dansles volgens in Utrecht waar af en toe kunstjes geoefend worden, ga dan naar www.dansproeverij.nl

Tot dan(s)!

Judith Bar Noor
dirty-dancing
Bekend ‘kunstje’