Samen met je Kind op Dansles

Met je kind op dansles gaan kan jullie band versterken en je geeft zo ook een goed en gezond voorbeeld. Om jullie beide optimaal te kunnen laten genieten van de dansles geef ik jullie graag wat tips.
www.dansproeverij.nl
62703b511ec6d2dab89b6393c7c4651e

Tip 1:  Heb vertrouwen in je kind

Een van de mooiste dingen die we ons kind kan geven is zelfvertrouwen en juist dat kunnen we stimuleren door zelf vertrouwen te hebben in ons kind. Doet ze nog niet mee in de les, kijkt ze alleen maar, is ze vaak afgeleid? Blijkbaar heeft ze dat dan nu nog even nodig.
Vertrouw er op dat ze in haar eigen tempo wel een keer mee gaat doen. Dit is wellicht haar manier om aan de situatie te wennen om uiteindelijk te kunnen genieten.

Tip 2: Kom met regelmaat

Het dansen is het plezierigst voor je kind als je zo veel mogelijk lessen bijwoont. Zo wordt het echt hun ‘eigen ding’. Ze leren het ritme, de inhoud en de mensen sneller kennen en zo weten ze waar ze aan toe zijn. Ook mis je dan de introductie van nieuwe dansjes niet en voorkom je frustratie van het kind als ze het niet bij kunnen benen. Regelmaat geeft hun vertrouwen en dan zijn ze eerder in staat ‘los te gaan’.

Tip 3: De juiste kleding

Tijdens het dansen wil je niet dat de kleding in de weg zit, te strak zit of afleidt. Stretch kleding beweegt lekker mee en dansen op anti-slip sokken of blote voeten heeft de meeste voordelen om te leren dansen. Rokjes zijn heel leuk en schattig, maar als ze over de knie vallen kunnen ze een belemmering vormen. Houd het dus kort.

Tip 4: Verwachtingen? Let it Go, let it Go!

‘Thuis danst ze altijd zo veel en nu doet ze niet mee. En alle andere kinderen wel. Vanochtend wilde ze nog zo graag naar dansles!?’
Je kind krijgt veel op haar af in een les: grote zaal, veel nieuwe mensen, grote spiegel etc. Dit kan veel bij haar oproepen en ze kan zich anders gedragen dan thuis. Ook kan je kind die dag gewoon niet lekker in haar vel zitten waardoor ze niet loskomt.schermafbeelding-2016-10-10-om-23-16-34
Dit kan eventueel voor ons als ouder onprettig aanvoelen. Soms komt er bij ons zelfs schaamte en  frustratie bij kijken en krijgen wij de neiging het kind te gaan ‘dwingen’ om te gaan dansen. In plaats van na te gaan wat er om gaat in dat kleine lieve koppie.
Om dansen een positieve activiteit te laten zijn en het kind ons vertrouwen te geven, kunnen wij het best onze eigen verwachtingen loslaten. En zo ook de bijkomende schaamte en frustratie die het kan oproepen. Probeer te accepteren dat het nu gewoon zo gaat als het gaat. Zoals Elsa uit Frozen zingt: ‘Let it Go! Let it Go!’

Tip 5: Iedereen is anders

– De leeftijden in de groep verschillen. En dus verschillen ook de fases van ontwikkeling waarin de kinderen zich bevinden. Vergelijken heeft geen zin.
– Het ene kind imiteert makkelijk en de ander voelt zich prettig bij een ‘open’ opdracht waarin ze haar eigen creativiteit mag gebruiken. Onze danslessen bieden beide variaties om beide capaciteiten te kunnen ontwikkelen.
– Ook de temperamenten verschillen. De een neemt de taak van de juf over, de ander verstopt zich liever. De een volgt graag, de ander doet het liefst het tegenovergestelde. De een lijkt nooit een idee te hebben, de ander kan niet stoppen met praten over haar ideeën.  De een blijft dichtbij mama/papa, de ander wil zijn autonomie voelen door juist afstand te nemen. Het is allemaal ok!

 

Tip 6: Zelf genieten

Als jij zelf kan genieten van de muziek, de sfeer, het dansen, de mensen etc. dan zal 505bd962d77954f1f28b51a8ec5df2e2je kind dat hoogstwaarschijnlijk voelen en uiteindelijk gaan overnemen. Geniet dus volop, houd contact met je kind en deel je plezier met haar.
Ruimte en tijd bedoeld om samen te bewegen is een unieke kans. Dansles kan een heerlijke activiteit zijn om quality time met elkaar te hebben!

Tip 7: Geen goed of fout 

Als de kinderen bij mij in de les aan het dansen zijn, is er geen goed of fout.  Het belangrijkste vind ik hun plezier. Jonge kinderen hoeven van mij niet iets ‘goed’ uit te voeren. Ik geloof zelfs dat er dan druk kan ontstaan om te presteren en hun eigen genot op de achtergrond komt. Wat zou dat een zonde zijn. Dansen is zo heerlijk!
Dansen vanuit intrinsieke motivatie en niet voor de goedkeuring van een ander (of vanuit angst voor een negatief oordeel) is waar ik naar streef in mijn lessen.
En natuurlijk help ik ze met oefenen, een prachtig proces!

Tip 8: Overzicht creëren

Eigenlijk een standaard regel als je danslessen volgt is op tijd komen. Het helpt om te kunnen acclimatiseren en het verstoort de groep niet.
Eten en plasjes worden gedaan voor aanvang van de lessen.
Foto’s maken in de lessen is toegestaan mits niemand bezwaar maakt. Een lange tijd achter de telefoon zitten is zonde van de tijd die je kan hebben met je kind.
Probeer veel praten tijdens de les , waardoor de juf niet verstaanbaar is, te voorkomen.
Tassen en jassen kunnen het liefst uit de zaal gelaten worden om meer ruimte te hebben en minder afleiding.
Deze tips helpen om alles overzichtelijk en rustig te houden. De les is al dynamisch genoeg 😉

Tip 9: Samen er door heen

Het kan zo nieuw zijn voor ze! En dat dan weer zo lastig voor ons als ouder.  Wat 13920896_10154406295674725_8465127746222589025_njullie beiden kan helpen is om je in te leven in wat je kind nu ervaart. Toon haar je begrip voor wat ze voelt. Je kent vast wel een situatie waar jij zelf iets heel spannend vindt. Op dat moment wil jij ook niet horen dat je je aanstelt en maar gewoon moet gaan , anders mag je nooit meer. (even een extreem  voorbeeld). Sterker nog; het maakt de angst en weerzin groter: je staat er opeens helemaal alleen voor in deze nieuwe situatie!
Een kind is nog aan het leren hoe het met emoties om kan gaan. Gelukkig zijn wij ouders er om hun daarbij te helpen en daarin bij te staan.
Mijn zoontje (nu 4 jaar) kan dingen heel spannend vinden, zeker de eerste keren.  Wij zijn het samen aan gegaan. Ik vertel hem ook vaak dat de spanning komt, maar ook weer weg gaat. En door juist wel te gaan (naar de speelzaal bijv.) ,de spanning weg zal gaan. En als je thuis blijft de spanning voor de speelzaal blijft.  Ik vroeg altijd vooraf en achteraf hoe het met zijn spanning ging.  Zo werd hij zich er van bewust dat het inderdaad weg was gegaan. Uiteindelijk vertelde hij mij: ‘Mama, omdat ik nu zo vaak ben geweest, vind ik het nu heel leuk’.

Tip 10: De kracht van herhaling

Kinderen houden van herhaling. Wanneer wij gek worden van wéer dat lied, ontdekken zij weer wat nieuws er in.
Herhaling creëert bij kleintjes voorspelbaarheid wat leidt tot een gevoel van veiligheid. Een belangrijk element om verder te kunnen ontdekken en leren.
Ook geeft het ze zelfvertrouwen: “Hé, dit ken ik en kan ik!”
Kinderen krijgen door herhaling de mogelijkheid tot verdieping. Ze ontdekken en leren steeds meer uit bijv. hetzelfde liedje/dansje. Ook zullen ze ervaring hierdoor op doen: “Als ik dit doe, gebeurt er dat. Zó werkt het dus!’
Als je denkt dat het jouw kind kan helpen om zich prettiger in de les te voelen als ze thuis ook die muziek kan luisten, dan help ik daar graag bij.

Tip 11: Met z’n allen een veilige sfeer creëren schermafbeelding-2016-10-10-om-23-14-31

‘I have the best job in the world’, dat denk ik vaak na mijn lessen. Dat komt mede doordat de ouders samen met mij een sfeer neerzetten die gezellig, gemoedelijk en veilig is. Zo dankbaar ben  ik daarvoor.
Ik merk dat de kinderen er mogen zijn, met alles er op en er aan. Een belangrijke boodschap voor het kind!
Ouders hebben dus een grote rol in het neerzetten van zo’n sfeer. Daarom vind ik het belangrijk dat kinderen in mijn lessen nooit gedwongen worden om te gaan dansen. Fysiek forceren doet ook afbreuk aan de vrijheid, het plezier en aan het gevoel van veiligheid in de dansles.

Om het gevoel van veiligheid in mijn lessen voor iedereen te waarborgen, willen we dat er in de les geen enkel kind ‘een lesje’ geleerd wordt via knijpen, slaan, forceren, schreeuwen etc.
Zo hoeft er ook niemand in mijn lessen getuige te zijn van een nare situatie.
Vaak gebeurt zoiets als de ouder ook even radeloos is; dat begrijp ik helemaal. Wellicht kunnen we dan samen zoeken naar wat je kind nodig heeft op dat moment (maar nog niet kan uiten). En bedenken hoe we het weer leuk kunnen maken.
Natuurlijk doen ze soms dingen waar toch echt een grens getrokken moet worden. Vandaar de volgende tip.

Tip 12: Logische grenzen

Zodra iets gevaarlijk wordt voor hunzelf of de ander, of als er iets kapot dreigt te gaan o.i.d. Ja, dan zijn er grenzen nodig.
We hebben de neiging om dan bijvoorbeeld te zeggen: ‘Niet aan de gordijnen trekken!’
Maar ik zal je een leuk weetje vertellen.
Vertellen wat ‘niet’ mag , werkt averechts. Het onbewuste brein pikt het woordje ‘niet’ niet op! En focust zich op de andere woorden. Een simpel voorbeeld is: denk nu niet aan een zure citroen. Nou, waar denk je aan? Wat zie je nu voor je? Een citroen!
Als je van ze vraagt niet aan de gordijnen te trekken, blijft ‘gordijnen’ en ‘trekken’ in hun hoofd zitten. Dus in plaats daarvan kan je benoemen wat je graag wél wilt.

Ook de reden van de grens uitleggen kan helpen. Als een grens onlogisch wordt en daardoor niet te begrijpen komt er eerder weerstand. Het voelt immers ‘niet eerlijk’.
Even een voorbeeld van een onlogische:’ Je hebt niet je sokken uitgetrokken, dus straks krijg je ook geen snoep.’
Huh? Sokken, snoep….wat heeft het een nou met de ander te maken?unknown
Logischer zou zijn: “ Je hebt niet je sokken uitgetrokken dus kan er niet gedanst worden. Dan glij je namelijk te snel uit. En dat kan pijn doen’  ‘Laten we even je sokken uittrekken en dan kunnen we lekker gaan dansen.’

Natuurlijk is ieder kind anders en heeft deze manier op het ene kind meer effect dan op de ander.

Tip 13: Onze ervaring

Vaak krijgen wij dansdocenten te horen: “Is het wel normaal dat ze niet mee doet? Vind je dat niet erg’. Ja, dat is normaal! En dat vinden wij helemaal niet erg. Wij zien namelijk dat de kinderen eerst vaak de kat uit de boom kijken. Zeker bij nieuwe liedjes zie je ze alleen maar kijken. En zijn voornamelijk de ouders aan het mee dansen 🙂
De kinderen nemen ondertussen een hoop op en doen meestal de keren er op wel mee met het nieuwe lied.
Ouders vertellen ons ook vaak dat hun kind in de les niet mee deed en thuis alle dansjes nog eens herhaalde! Aan de buitenkant kunnen wij dus vaak nog niet zien dat ze genieten. Dat betekent niet dat ze het niet doen. Wellicht een geruststellende gedachte?

Tip 14: Eigen inbreng

Jullie ideeën zijn ook welkom. Dus heb je een leuk lied, attribuut, spelletje etc., aarzel niet en vertel het mij. Ook voor feedback sta ik open.

Over Judith Bar Noor:

Ik ben gewoon maar een moeder en een dansjuf, echt geen kinderfluisteraar of 11951932_955053164555996_4620115283433568786_nopvoedingsexpert. Buiten dans en mijn eigen gezin heb ik een enorme passie voor kinderen en een grote interesse in psychologie. En in hoe kinderen het beste mee te kunnen geven. Hoe krijgen ze zelfvertrouwen, hoe worden ze weerbaar etc etc. Mijn woorden hoef je niet aan te nemen. Het kan zelfs zijn dat het totaal niet aansluit bij jouw visie. En dat is natuurlijk prima. Ik kan daar ook weer van leren. Bovenstaande tips zijn goed bedoeld en kan je gebruiken als je dat wilt.

(Inspiratie) bronnen o.a.:
Opgroeien in vertrouwen – Justine Mol
Het slimme onbewuste – Ap Dijksterhuis
How to talk to kids – Adele Faber en Elaine Mazlish
Unconditional Parenting – Alphie Kohn

2 antwoorden

Reacties zijn gesloten.